Workshops

Dat een handpop door veel kinderen als laagdrempelig en veilig wordt ervaren is bekend, dat een handpop kinderen kan uitdagen tot spreken, spel, nieuwe gebieden verkennen, grenzen verleggen en het aanleren van (leer)inhouden c.q. vaardigheden is ook duidelijk en dat maakt dat de handpop een enorme meerwaarde kan hebben voor iedereen die met kinderen werkt.

Maar hoe doe je dat nou? Hoe creëer je een pop die geloofwaardig is? Hoe introduceer je die bij kinderen? Wat ga je daar dan vervolgens mee doen? En misschien nog wel belangrijker: Hoe zorg je dat de pop aantrekkelijk blijft voor de kinderen en niet na een poosje in de kast verdwijnt? Om u daarmee te helpen hebben wij een aantal workshops ontwikkeld die u zullen helpen het werken met de pop concreet handen en voeten te geven.

Werken met een handpop is een vaardigheid die vooral te leren is door DOEN. Maar wanneer u de pop wilt gebruiken als een pedagogisch hulpmiddel dan komt er iets meer bij kijken dan alleen de vaardigheid 'spel'. Zoals u onder de noemer 'pedagogisch hulpmiddel' op onze site kunt lezen is een handpop als pedagogisch hulpmiddel een combinatie van spel, inhoud en inzicht. En die laatste twee zijn misschien wel de belangrijksten omdat die maken dat kinderen de pop interessant blijven vinden en de pop als een heel veilig vriendje gaan ervaren. In de praktijk gaat er nogal eens iets mis bij het werken met een handpop omdat er van te voren niet genoeg is nagedacht over de invulling van de pop en hoe een kind nou eigenlijk ziet, niet zelden wordt de magie van de pop onbewust doorbroken en blijkt hij ineens niet meer te werken. Kinderen haken af, vinden de pop niet meer interessant en de pop verdwijnt op of in een kast. Héél jammer want de handpop heeft alles in zich om uit te groeien tot een prachtig en heel veelzijdig hulpmiddel. Hoe u dat doet kunnen wij u leren.

We verzorgen 2 workshops waarvan de basisworkshop de meest gevolgde en meest gangbare is. Deze is bestemd voor een ieder die de handpop thuis, binnen de opvang, het kinderwerk, het onderwijs en binnen kinderactiviteiten als hulpmiddel wil gaan gebruiken. De workshop voor hulpverleners is gericht op het werken met de handpop binnen de één op één situatie waarbij er sprake is van een hulpvraag. De vervolgworkshop kan gevolgd worden door een ieder die al eerder een basisworkshop heeft gevolgd en méér wil leren rondom het werken met de handpop.  

 

Lees meer
Pagina 1 van 1