Handreikingen

Werken met de handpop als pedagogisch hulpmiddel is ontzettend leuk. De manier waarop kinderen doorgaans reageren op de aanwezigheid van een pop is voor iedere beginnende speler bemoedigend en inspirerend. Maar dat moet u wel gaan ontdekken, u moet wel de stap nemen om de pop ook daadwerkelijk te gaan introduceren en over de eerste drempels heen te geraken.

Wanneer de handpop moet gaan fungeren als pedagogisch hulpmiddel gaat daar wat voorbereiding aan vooraf. Het is niet verstandig om de pop letterlijk en figuurlijk op een kind los te laten en zeker niet op een groep. Onze ervaring is dat de eerste kennismaking van de pop met het kind (de kinderen) bepalend is voor zijn/haar verdere verloop en dat de rol van de pop heel snel uitgespeeld kan zijn wanneer daar van te voren niet goed over na wordt gedacht.

Om u te helpen die pop tot leven te roepen en vorm te geven, bieden we niet alleen workshops aan maar hebben we ook de handleiding "de handpop als pedagogisch hulpmiddel" geschreven. Deze handleiding is bestemd voor iedereen die de pop wil gebruiken binnen de thuissituatie of binnen zijn/haar werk met kinderen waarbij de nadruk ligt op het zélf bespelen van de pop; de pop als hulpmiddel en niet als speelgoed. In deze handleiding wordt het hele proces van het voor het eerst ter hand nemen van de pop tot de pop inzetten om zinvolle activiteiten te initiëren behandeld. We benoemen de valkuilen en geven manieren aan om deze valkuilen te omzeilen; we erkennen de moeilijkheden en drempels maar laten u ook zien hoe u die aan kunt pakken, wat u kunt doen of beter kunt laten, wat u kunt zeggen en geven tal van praktische voorbeelden die u allemaal kunt gebruiken als ze u helpen bij uw eigen proces.

Omdat een handleiding uit woorden bestaat en niet uit beelden hebben we een aanvullende DVD gemaakt: "JaNee babbelt..." De DVD is de visualisatie van de handleiding. JaNee laat u zien hoe zij er concreet uit ziet als pedagogisch hulpmiddel en laat u bovendien zien hoe het nou precies zit met de bespeling van de pop, wat ze wel en niet kan, hoe het zit met de stem, het karakter, hoe ze zichzelf introduceert en op welke manier ze met (leer)inhouden en activiteiten aan de slag gaat. 

Lees meer
Pagina 1 van 1