Vervolgworkshop "leren via spel" 26 mei
In deze 3,5 uur durende workshop gaan we dieper in op het inhoud geven aan de handpop als pedagogisch hulpmiddel.
Een handpop blijft voor kinderen interessant wanneer die elke keer weer met nieuwe plannetjes, nieuwe inhoud, nieuwe onderwerpen, nieuwe avonturen, nieuwe ontdekkingsreizen, nieuwe vragen, nieuwe obstakels en nieuwe ervaringen kan komen die én passen bij de belevingswereld van het kind én passen bij het karakter wat u de pop gegeven heeft. Wat u de pop laat doen heeft bijna altijd een doel, u wilt ergens naartoe werken en de handpop is daarbij uw hulpmiddel.
In onze basisworkshop heeft u kennis gemaakt met onze JaNee voor wie geen onderwerp te gek is en die overal wel wat over weet te zeggen. Ze is daarbij geen betweter maar vooral een laagdrempelige babbelaar en die manier van communiceren staat centraal in deze vervolgworkshop. In feite wordt de kracht en de magie van de handpop gebruikt en omgevormd tot haalbare doelen die worden ingeleid met ‘gebabbel’; een ‘plaatje’ wat geschetst wordt, een situatie die beschreven wordt, een gevoel wat benoemd wordt of een attribuut/materiaal wat gepresenteerd wordt, zolang het maar zaken zijn die kinderen kunnen herkennen is het goed. Het doel van het gebabbel is om kinderen op een laagdrempelige manier in te leiden, mee te nemen of uit te dagen. Ze moeten zich veilig voelen om zichzelf te durven laten zien en onderdeel te willen worden van de interactie/activiteit. Die veiligheid is van wezenlijk belang om in een later stadium ook over meer ‘gevoelige’ onderwerpen te kunnen ‘babbelen’. Babbelen is leuk, luchtig en uitnodigend, het geeft kinderen niet het gevoel dat er een prestatie of goed antwoord verwacht wordt maar creëert vooral een sfeer waarin actieve deelname voor het kind heel laagdrempelig wordt gemaakt en waarbij de ingangen die het kind zelf aangeeft worden benut. Voor mij (en inmiddels ook vele anderen) is de ‘babbelmethode’ een manier gebleken waarmee veel nieuwe informatie verzameld kan worden over kinderen.
Babbelen is te leren omdat het een structuur en opbouw heeft die op elk denkbaar onderwerp toe te passen is en daar gaan we in deze workshop mee aan de slag.
De workshop kost €75,- per deelnemer, dat is inclusief het materiaal wat wij speciaal voor deze workshop hebben samengesteld, wordt gegeven op onze eigen locatie in Elst (Overbetuwe Gld) en duurt 3,5 uur (van 13.00 - 16.30 uur) met inbegrip van een onderbreking voor het drinken van koffie en het beantwoorden van vragen. Wanneer u zich inschrijft voor de workshop ontvangt u een bevestigingsmail, u weet zo zeker dat er een plek voor u gereserveerd is. Ongeveer 3 weken voor aanvang van de workshop ontvangt u het programma en de routebeschrijving voor de workshop per e-mail.
Wanneer u zelf een pop heeft kunt u die meenemen en daarmee oefenen. Wanneer u nog geen pop heeft kunt u oefenen met één van de vele poppen die bij ons aanwezig zijn. Na afloop van de workshop is het mogelijk om poppen te kopen met een korting van 10% op de adviesprijs.
Méér informatie over onze workshops kunt u hier vinden
De workshop wordt gegeven door Helen Meurs
Bestemd voor: |
|
Beginniveau: |
|
Onderdelen workshop: |
|
Inbegrepen materialen bij deze workshop: |
|
Bijzonderheden: |
|
Duur: | 3,5 uur |
Bestemd voor: | ouders, leerkrachten, groepsleid(st)ers, verzorgenden, een ieder die meer wil halen uit het werken met de handpop als pedagogisch hulpmiddel |
Beginniveau: | een ieder die al een basisworkshop bij ons heeft gevolgd |
Onderdelen workshop: | 'babbelen via de handpop', het belang van uw eigen basishouding, de handpop koppelen aan elk denkbaar onderwerp/thema, grenzen verleggen met behulp van de handpop, kinderen op laagdrempelige en veilige wijze via de handpop uitdagen tot interactie |
Doel workshop: | na het volgen van de workshop kan de deelnemer elk denkbaar onderwerp via de pop bespreekbaar maken, ook de meer gevoelige onderwerpen |
Inbegrepen materialen bij deze workshop: | cd-rom met aanvullende materialen |
Workshopleider: | Helen Meurs |
Bijzonderheden: | deze workshop is geschikt voor zowel het werken met groepen als het werken met individuen met of zonder hulpvraag |